Page 15 - Ekologia prokreacji 2018
P. 15
Z APŁODNIEN IE POCZ Ą TKIEM Ż Y CIA CZŁO WIEKA 15
umysłowo upośledzonej istoty ludzkiej, a nawet dla noworodka na-
rodzonego jako anencefaliczny dosłownie, bez mózgu”.
(P. Singer, Practical Ethics, wyd. 2, Cambridge: Cambridge University Press, 1993,
s. 85-86)
Podczas konferencji naukowej w Polskiej Akademii Nauk
w Poznaniu w 2012 r. naukowcy z różnych dziedzin dys-
kutowali na temat: „Człowiek – od kiedy?”. Profesorowie
genetyki zgodnie przyznali, że od momentu wniknięcia
plemnika do komórki jajowej mamy do czynienia z życiem
ludzkim.
• A. Legocki (Instytut Chemii Bioorganicznej PAN)
stwierdził: „Zarodek jest człowiekiem, bo jeśli nie, to
czym jest? Nie jest jedynie tkanką ludzką, bo jeśli tak,
to czyją?”;
• M. Świtoński (Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, wi-
ceprezes poznańskiego oddziału PAN): „Kiedy mówimy
o początku życia, nie ma wątpliwości, że życie zaczyna
się wtedy, kiedy komórka jajowa zostaje zapłodniona.
Ta zapłodniona komórka ma potencjał rozwoju w cały
organizm, także ludzki”;
• A. Muszala (dyrektor Instytutu Bioetyki Uniwersytetu
Jana Pawła II w Krakowie): „Mówimy o człowieku od
momentu, kiedy zaczyna się jego życie, a zatem od mo-
mentu zapłodnienia. Traktujemy zygotę jako człowieka”.
(Konferencja naukowa w Polskiej Akademii Nauk, sesja „Człowiek – od
kiedy?”; http://www.pan.poznan.pl/archiwum/2012.htm)
„Rozwój dziecka zaczyna się już w chwili poczęcia. Z zapłodnionej
komórki jajowej, poprzez wiele złożonych etapów rozwojowych,
zaprogramowanych i kontrolowanych genetycznie, dziecko zmienia
i doskonali swą strukturę fizyczną, aby osiągnąć w końcowym eta-
pie rozwoju osobniczego (ontogenetycznego) pełną dojrzałość bio-
logiczną. Główną cechą charakteryzującą rozwój dziecka, a równo-