Page 15 - Ekologia prokreacji 2018
P. 15

Z APŁODNIEN IE   POCZ Ą TKIEM   Ż Y CIA   CZŁO WIEKA  15

            umysłowo upośledzonej istoty ludzkiej, a nawet dla noworodka na-
            rodzonego jako anencefaliczny dosłownie, bez mózgu”.

            (P. Singer, Practical Ethics, wyd. 2, Cambridge: Cambridge University Press, 1993,
            s. 85-86)


                  Podczas konferencji naukowej w Polskiej Akademii Nauk
                  w Poznaniu w 2012 r. naukowcy z różnych dziedzin dys-
                  kutowali na temat: „Człowiek – od kiedy?”. Profesorowie
                  genetyki  zgodnie  przyznali,  że  od  momentu  wniknięcia
                  plemnika do komórki jajowej mamy do czynienia z życiem
                  ludzkim.

                  •  A.  Legocki  (Instytut  Chemii  Bioorganicznej  PAN)
                    stwierdził: „Zarodek jest człowiekiem, bo jeśli nie, to
                    czym jest? Nie jest jedynie tkanką ludzką, bo jeśli tak,
                    to czyją?”;

                  •  M. Świtoński (Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, wi-
                    ceprezes poznańskiego oddziału PAN): „Kiedy mówimy
                    o początku życia, nie ma wątpliwości, że życie zaczyna
                    się wtedy, kiedy komórka jajowa zostaje zapłodniona.
                    Ta zapłodniona komórka ma potencjał rozwoju w cały
                    organizm, także ludzki”;
                  •  A.  Muszala  (dyrektor  Instytutu  Bioetyki  Uniwersytetu
                    Jana  Pawła  II  w  Krakowie):  „Mówimy  o  człowieku  od
                    momentu, kiedy zaczyna się jego życie, a zatem od mo-
                    mentu zapłodnienia. Traktujemy zygotę jako człowieka”.
                    (Konferencja naukowa w Polskiej Akademii Nauk, sesja „Człowiek – od
                    kiedy?”; http://www.pan.poznan.pl/archiwum/2012.htm)



            „Rozwój dziecka zaczyna się już w chwili poczęcia. Z zapłodnionej
            komórki  jajowej,  poprzez  wiele  złożonych  etapów  rozwojowych,
            zaprogramowanych i kontrolowanych genetycznie, dziecko zmienia
            i doskonali swą strukturę fizyczną, aby osiągnąć w końcowym eta-
            pie rozwoju osobniczego (ontogenetycznego) pełną dojrzałość bio-
            logiczną. Główną cechą charakteryzującą rozwój dziecka, a równo-
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20