Page 125 - Ekologia prokreacji 2018
P. 125
PREWENC J A HIV / AIDS 125
Naukowcy reprezentujący kilka ośrodków badawczych, we wspól-
nie napisanym artykule opublikowanym w piśmie „AIDS and Be-
havior”, stwierdzili: „Przyczyny drastycznego spadku liczby zara-
żonych wirusem HIV w Ugandzie, czyli pierwszego i najbardziej
spektakularnego sukcesu w prewencji AIDS, budzą ogromne zain-
teresowanie. Zarówno przeprowadzone badania, jak i inne dane
sugerują, że zmianą zachowania najczęściej kojarzoną z redukcją
występowania HIV jest spadek częstotliwości współżycia z wie-
loma partnerami. Wydaje się, że programy mające na celu wy-
wołanie zmian zachowania, w szczególności promujące wierność
i zmniejszenie liczby partnerów (tzw. zero grazing), w większości
opracowane przez rząd Ugandy oraz lokalne organizacje pozarzą-
dowe, m.in. o profilu religijnym, organizacje kobiece, grupy nosi-
cieli wirusa HIV (people-living-with-AIDS) i inne grupy zrzeszające
członków lokalnych społeczności, przyczyniły się w początkowym
okresie do redukcji współżycia z przygodnymi lub z wieloma part-
nerami oraz występowania HIV. Wespół z innymi czynnikami, taki-
mi jak używanie prezerwatyw, programy te przyczyniły się w póź-
niejszej fazie do wyraźnego spadku występowania HIV. We wciąż
trwającej debacie na temat „Co stało się w Ugandzie?”, prze-
ciwstawia się często podejście oparte na abstynencji podejściu
opartemu na prezerwatywach, ale ta retoryka wydaje się bardziej
związana z wojną kulturową w USA niż z realiami społeczeństw
afrykańskich”. Wobec sformułowanych pod adresem Kościoła
katolickiego zarzutów, że jego obojętność czy wręcz niewłaściwe
podejście do stosowania prezerwatyw przyczyniały się do śmierci
ludzi wskutek HIV/AIDS, warto przytoczyć opisywane przez au-
torów artykułu działania podjęte w Ugandzie w celu zwalczania
epidemii HIV/AIDS. Stwierdzają oni, że działanie organizacji religij-
nych w Afryce ma ogromny wpływ na tamtejszą sytuację. Szpitale
misyjne znalazły się w grupie tych, które jako pierwsze wdrożyły
opiekę medyczną nad chorymi na AIDS w Ugandzie. Kościół kato-
licki i szpitale misji katolickich były liderami w organizacji opieki
domowej nad chorymi na AIDS oraz organizatorami programów
na rzecz wdów i sierot pozostałych po ofiarach AIDS. W ścisłym
zarządzie komisji narodowych do spraw AIDS znajdowali się bi-
skupi anglikański i katolicki. Została także dostrzeżona i wyróżnio-
na przez agendę ONZ do spraw AIDS rola organizacji islamskich
w edukacji na temat HIV/AIDS w muzułmańskich społecznościach