Page 123 - Ekologia prokreacji 2018
P. 123
PREWENC J A HIV / AIDS 123
by używali ich niekonsekwentnie, przede wszystkim wówczas, gdy
znajdują się w grupach zwiększonego ryzyka infekcji HIV. Zdaniem
autorów artykułu, nie można wykluczać, że prezentowanie przy-
godnego seksu z użyciem prezerwatywy jako społecznie akcepto-
wanego, przyjemnego i bezpiecznego, może przyczyniać się w skali
społecznej do zwiększonego ryzyka związanego z aktywnością sek-
sualną. Podkreślają także, że tak, jak w przypadku każdej interwen-
cji, również w przypadku prewencji HIV należy unikać wyrządzania
szkody. Twierdzą, że chociaż same prezerwatywy nie są szkodliwe,
to ich promocja może nieść negatywne konsekwencje, zwłaszcza,
gdy podważa się potrzebę redukcji liczby partnerów seksualnych
lub opóźniania inicjacji.
(N. Hearst, S. Chen, Condom Promotion for AIDS Prevention in the Developing World:
Is it Working?, w: „Studies in Family Planning”, Vol. 35, nr 1, 2004, s. 39–47)
Artykuł brytyjskiego badacza, T. Stammersa, dotyczy roli pierwszo-
rzędowych zmian w zachowaniach seksualnych (opóźnianie inicjacji
seksualnej lub redukcja liczby partnerów seksualnych) w prewencji
epidemii HIV. Stwierdza on, że w żadnym kraju na świecie nie zano-
towano spadku zarażeń wirusem HIV przez samą tylko promocję pre-
zerwatyw. Gdy spadały wskaźniki HIV, zawsze miały miejsce zmiany
w pierwszorzędowych zachowaniach seksualnych. Odnosząc się do
twierdzeń, że rola promocji prezerwatyw w prewencji HIV jest nie do
przecenienia, zauważa, że gdyby tak istotnie było, to takie kraje, jak
Malawi i Kenia, w których wskaźnik stosowania prezerwatyw jest po-
równywalny z występującym w Ugandzie, a nawet wyższy od niego,
powinny mieć także niższe wskaźniki HIV (a jest odwrotnie). Podaje
również przykład Południowej Afryki, w której główną metodą w pre-
wencji HIV była szeroko rozumiana promocja prezerwatyw, a kraj ten
ma jeden z wyższych wskaźników rozpowszechniania się HIV. Pod-
sumowując wnioski wynikające z oceny sytuacji we wspomnianych
krajach podkreśla, że nie ma do tej pory żadnego kraju na świecie,
w którym udało się odwrócić trend rozpowszechniania epidemii HIV
wyłącznie za pomocą promocji prezerwatyw. Tłumacząc przyczyny
takiego stanu rzeczy wskazuje, że niekonsekwentne lub nieprawidło-
we stosowanie prezerwatyw oraz prezentowanie przygodnych relacji
seksualnych z zastosowaniem prezerwatywy jako powszechnie ak-
ceptowanych, może prowadzić do wzrostu ryzykownych zachowań