Page 134 - Ekologia prokreacji 2018
P. 134
134 EK OL OGIA PR OKRE A C JI . V ADEME CUM
chowaniach seksualnych zostały opisane w badaniach dotyczących
Zimbabwe, Etiopii, Wybrzeża Kości Słoniowej, terenach miejskich
w Malawi i Kenii.
(M. Potts, D. T. Halperin, D. Kirby et al., Reassessing HIV Prevention, w: „Science”,
Vol. 320, 2008, s. 749–750)
Czy są przykłady pozytywnych rezultatów
edukacji dotyczącej HIV/AIDS ukierunkowa-
nej na abstynencję seksualną?
Istnieją przykłady wskazujące, że w prewencji HIV/AIDS możliwa
i skuteczna jest edukacja mająca na celu pierwszorzędową zmianę
zachowania (zmniejszenie liczby stosunków seksualnych czy liczby
partnerów), nawet w populacjach postrzeganych jako wyjątkowo
wymagające. Świadczą o tym m.in. wyniki badania przeprowadzo-
nego w trzech szkołach w Filadelfii wśród 684 nastolatków pocho-
dzenia latynoskiego. Większość uczestników pochodziła z Puerto
Rico, a prawie połowa urodziła się poza Stanami Zjednoczonymi.
Badani mieli średnio 14,9 lat. Wśród nich 42,5% było już po inicjacji
seksualnej. Średni wiek, w którym odbyli inicjację seksualną, wyno-
sił 13,5 roku. Działania ukierunkowane na zmniejszenie ryzyka HIV
polegały na przeprowadzeniu sześciu 50-minutowych spotkań edu-
kacyjnych. Po upływie 12 miesięcy przeprowadzono badania kon-
trolne. Wykazały one, że młodociani, którzy przeszli to szkolenie,
znacznie rzadziej podejmowali stosunki seksualne, a także częściej
i konsekwentniej używali prezerwatyw.
(A. M. Villarruel, J. B. Jemmott, L. S. Jemmott, A Randomized Controlled Trial Testing
an HIV Prevention Intervention for Latino Youth, w: „Archives of Pediatrics & Adole-
scent Medicine”, Vol. 160, nr 8, 2006, s. 772–777)
Amerykańscy badacze z Minnneapolis podjęli próbę oceny skutecz-
ności programu prewencji HIV wśród 933 studentów Uniwersytetu
w Zimbabwe. Program SHAPE (Sustainability, Hope, Action, Preven-
tion, Education), ukierunkowany na prewencję HIV/AIDS, przyczynił
się do zwiększenia zachowań abstynenckich wśród studentów (liczba