Page 134 - Ekologia prokreacji 2018
P. 134

134   EK OL OGIA  PR OKRE A C JI .  V ADEME CUM


                  chowaniach seksualnych zostały opisane w badaniach dotyczących
                  Zimbabwe, Etiopii, Wybrzeża Kości Słoniowej, terenach miejskich
                  w Malawi i Kenii.
                  (M. Potts, D. T. Halperin, D. Kirby et al., Reassessing HIV Prevention, w: „Science”,
                  Vol. 320, 2008, s. 749–750)


                     Czy są przykłady pozytywnych rezultatów
                     edukacji dotyczącej HIV/AIDS ukierunkowa-
                     nej na abstynencję seksualną?



                  Istnieją  przykłady  wskazujące,  że  w  prewencji  HIV/AIDS  możliwa
                  i skuteczna jest edukacja mająca na celu pierwszorzędową zmianę
                  zachowania (zmniejszenie liczby stosunków seksualnych czy liczby
                  partnerów), nawet w populacjach postrzeganych jako wyjątkowo
                  wymagające. Świadczą o tym m.in. wyniki badania przeprowadzo-
                  nego w trzech szkołach w Filadelfii wśród 684 nastolatków pocho-
                  dzenia  latynoskiego.  Większość  uczestników  pochodziła  z  Puerto
                  Rico, a prawie połowa urodziła się poza Stanami Zjednoczonymi.
                  Badani mieli średnio 14,9 lat. Wśród nich 42,5% było już po inicjacji
                  seksualnej. Średni wiek, w którym odbyli inicjację seksualną, wyno-
                  sił 13,5 roku. Działania ukierunkowane na zmniejszenie ryzyka HIV
                  polegały na przeprowadzeniu sześciu 50-minutowych spotkań edu-
                  kacyjnych. Po upływie 12 miesięcy przeprowadzono badania kon-
                  trolne. Wykazały one, że młodociani, którzy przeszli to szkolenie,
                  znacznie rzadziej podejmowali stosunki seksualne, a także częściej
                  i konsekwentniej używali prezerwatyw.
                  (A. M. Villarruel, J. B. Jemmott, L. S. Jemmott, A Randomized Controlled Trial Testing
                  an HIV Prevention Intervention for Latino Youth, w: „Archives of Pediatrics & Adole-
                  scent Medicine”, Vol. 160, nr 8, 2006, s. 772–777)


                  Amerykańscy badacze z Minnneapolis podjęli próbę oceny skutecz-
                  ności programu prewencji HIV wśród 933 studentów Uniwersytetu
                  w Zimbabwe. Program SHAPE (Sustainability, Hope, Action, Preven-
                  tion, Education), ukierunkowany na prewencję HIV/AIDS, przyczynił
                  się do zwiększenia zachowań abstynenckich wśród studentów (liczba
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139