Page 139 - Ekologia prokreacji 2018
P. 139

EDUKA C J A   SEK SU ALNA   I   JEJ   SK UTE CZNOŚĆ  139

            Potrzeba prowadzenia edukacji seksualnej w szkołach wydaje się
            w czasach współczesnych oczywista. Przedmiotem sporu pozostaje
            jedynie wybór właściwego jej rodzaju. Opierając się na doświadcze-
            niach z wielu krajów i badaniach naukowych, można wyodrębnić
            trzy główne rodzaje wychowania seksualnego:
               A.  Wychowanie do abstynencji seksualnej (ang. chastity educa-
                 tion, abstinence-only education)
               B.  Biologiczną  edukację  seksualną  (ang.  biological  sex  educa-
                 tion)

               C.  Złożoną edukację seksualną zawierającą oba po wyższe po-
                 dejścia (ang. comprehensive sex education).
               (American  Academy  of  Pediatrics,  Condom  use  by  adolescents,  „Pediatrics”,
               Vol. 107, nr 6, June 2001, s. 1463–1469)


            Podstawa programu wymienionego w punkcie A opiera się na prze-
            konaniu, że najskuteczniejszym sposobem unikania nastoletnich ciąż
            i chorób wenerycznych jest wychowywanie nastolatków do wstrze-
            mięźliwości seksualnej (polski model Wychowania do życia w rodzi-
            nie w dużym stopniu zawiera elementy tego podejścia, podkreślając
            znaczenie takich wartości, jak np. rodzina, małżeństwo, wierność).
            Wymieniona  w  punkcie  B  biologiczna  seksedukacja  opiera  się
            na przekazie informacji dotyczących ludzkiej prokreacji, rozwoju
            płciowego, zapobiegania  wykorzystywaniu seksualnemu, kontro-
            li  urodzeń,  aborcji  i  jej  dostępności,  metod  zapobiegania  ciąży,
            środków antykoncepcyjnych oraz ułatwianiu ich dostępności dla
            młodzieży, lecz nie promuje zasad moralnych czy formacji ducho-
            wej (elementy tego podejścia realizowane są np. w Wielkiej Bry-
            tanii i w Szwecji). Edukację seksualną (rozumianą jako typ B lub
            C)  zaczęto  powszechnie  wprowadzać  w  Stanach  Zjednoczonych
            i w Europie Zachodniej z końcem lat 1960. i na początku lat 1970.
            W Stanach Zjednoczonych w latach 1990., w czasie kadencji repu-
            blikańskich prezydentów, podejście do edukacji seksualnej zaczę-
            ło się zmieniać. Na mocy reformy wprowadzonej w USA w 1996
            roku (Welfare Reform) przeznaczono 250 mln $ z funduszy fede-
            ralnych na edukację seksualną typu abstynenckiego, której głów-
            nym celem jest ukazanie korzyści społecznych, psychologicznych
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144