Page 140 - Ekologia prokreacji 2018
P. 140
140 EK OL OGIA PR OKRE A C JI . V ADEME CUM
oraz zdrowotnych wynikających z abstynencji od stosunków sek-
sualnych. W tym modelu edukacji seksualnej przedstawia się abs-
tynencję seksualną poza małżeństwem jako pożądaną normę dla
uczniów na wszystkich poziomach nauczania, podkreślając, że jest
ona jedyną pewną metodą zapobiegania ciąży pozamałżeńskiej
i zakażenia chorobami wenerycznymi. Podkreśla się także, że mo-
nogamiczny, wierny związek małżeński jest oczekiwanym standar-
dem aktywności seksualnej człowieka; pozamałżeńskie kontakty
seksualne mogą wywierać negatywny wpływ na sferę psychiczną
i fizyczną; posiadanie dzieci pozamałżeńskich jest związane z nega-
tywnymi skutkami dla nich samych, ich rodziców i społeczeństwa;
alkohol i narkotyki zwiększają skłonność do przyjmowania ofert
seksualnych; przed podjęciem aktywności seksualnej ważne jest
uzyskanie samowystarczalności.
Jakie są społeczne konsekwencje działań
polegających na udostępnianiu młodzieży
antykoncepcji i środków wczesnoporonnych?
Członkowie Amerykańskiej Akademii Pediatrii stwierdzili: „Większe
zastosowanie prezerwatyw może jedynie zmniejszyć, lecz nigdy nie
może usunąć ryzyka zarażenia się chorobami przekazywanymi dro-
gą płciową, oraz HIV, a także niechcianej ciąży”.
(American Academy of Pediatrics, Condom use by adolescents, w: „Pediatrics”, Vol.
107, nr 6, 2001, s. 1463–1469)
W brytyjskim badaniu przeprowadzonym wśród 2 724 nastolatków
w wieku 13–15 lat porównywano wskaźniki ciąż, spożycia alkoholu
oraz użycia konopi indyjskich po 18 miesiącach od podjęcia dzia-
łań edukacyjnych, polegających m.in. na przekazywaniu informacji
o dostępie do środków planowania rodziny wśród objętych tym
programem edukacyjnym i w grupie kontrolnej. Dziewczęta z gru-
py badawczej częściej zachodziły w ciążę (16% w porównaniu z 6%
z grupy kontrolnej) a także częściej deklarowały doświadczenia