Page 140 - Ekologia prokreacji 2018
P. 140

140   EK OL OGIA  PR OKRE A C JI .  V ADEME CUM


                  oraz zdrowotnych wynikających z abstynencji od stosunków sek-
                  sualnych. W tym modelu edukacji seksualnej przedstawia się abs-
                  tynencję seksualną poza małżeństwem jako pożądaną normę dla
                  uczniów na wszystkich poziomach nauczania, podkreślając, że jest
                  ona  jedyną  pewną  metodą  zapobiegania  ciąży  pozamałżeńskiej
                  i zakażenia chorobami wenerycznymi. Podkreśla się także, że mo-
                  nogamiczny, wierny związek małżeński jest oczekiwanym standar-
                  dem  aktywności  seksualnej  człowieka;  pozamałżeńskie  kontakty
                  seksualne mogą wywierać negatywny wpływ na sferę psychiczną
                  i fizyczną; posiadanie dzieci pozamałżeńskich jest związane z nega-
                  tywnymi skutkami dla nich samych, ich rodziców i społeczeństwa;
                  alkohol  i  narkotyki  zwiększają  skłonność  do  przyjmowania  ofert
                  seksualnych; przed podjęciem aktywności seksualnej ważne jest
                  uzyskanie samowystarczalności.



                     Jakie są społeczne konsekwencje działań
                     polegających na udostępnianiu młodzieży
                     antykoncepcji i środków wczesnoporonnych?



                  Członkowie Amerykańskiej Akademii Pediatrii stwierdzili: „Większe
                  zastosowanie prezerwatyw może jedynie zmniejszyć, lecz nigdy nie
                  może usunąć ryzyka zarażenia się chorobami przekazywanymi dro-
                  gą płciową, oraz HIV, a także niechcianej ciąży”.
                  (American Academy of Pediatrics, Condom use by adolescents, w: „Pediatrics”, Vol.
                  107, nr 6, 2001, s. 1463–1469)


                  W brytyjskim badaniu przeprowadzonym wśród 2 724 nastolatków
                  w wieku 13–15 lat porównywano wskaźniki ciąż, spożycia alkoholu
                  oraz użycia konopi indyjskich po 18 miesiącach od podjęcia dzia-
                  łań edukacyjnych, polegających m.in. na przekazywaniu informacji
                  o dostępie do środków planowania rodziny wśród objętych tym
                  programem edukacyjnym i w grupie kontrolnej. Dziewczęta z gru-
                  py badawczej częściej zachodziły w ciążę (16% w porównaniu z 6%
                  z  grupy  kontrolnej)  a  także  częściej  deklarowały  doświadczenia
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145