Page 141 - Ekologia prokreacji 2018
P. 141

EDUKA C J A   SEK SU ALNA   I   JEJ   SK UTE CZNOŚĆ  141

            heteroseksualne (odpowiednio 58% i 33%). Podsumowując wyniki
            badań ich autorzy stwierdzili, że brak dowodów na to, iż zastoso-
            wane działania edukacyjne okazały się skuteczne dla opóźniania
            doświadczeń heteroseksualnych, bądź dla redukcji ciąż wśród na-
            stolatków.
            (M. Wiggins, Ch. Bonell, M. Sawtell et al., Health outcomes of youth development
            programme in England: prospective matched comparison study, w: „British Medical
            Journal”, Vol. 339; b2534, 2009 s. 1–8)



            W 10 szkołach w stanie Seattle, w których realizowano program
            darmowego udostępniania prezerwatyw, przed jego wdrożeniem
            w roku 1993 przebadano 7 179 uczniów, natomiast w 1995 roku
            – po zakończeniu programu – 7 893 uczniów. Wyniki badań z Seat-
            tle zestawiono z wynikami badania Centrum Zwalczania i Zapobie-
            gania Chorobom CDC (Centers for Disease Control and Prevention),
            które przeprowadzono w 1993 roku wśród 16 296 uczniów w 155
            szkołach, zaś w roku 1995 wśród 10 904 uczniów w 110 szkołach.
            Uczniowie w Seattle pobrali średnio 4,6 prezerwatyw w ciągu roku.
            W porównaniu z wynikami uzyskanymi w badaniu CDC, odsetek
            uczniów  w  Seattle,  którzy  kiedykolwiek  podejmowali  aktywność
            seksualną,  pozostał  stabilny  po  projekcie,  zaś  procent  doświad-
            czonych seksualnie uczniów, którzy w czasie ostatniego stosunku
            seksualnego używali prezerwatyw spadł znacząco, zwłaszcza w 5
            szkołach,  w  których  wystawiono  kosze  z  prezerwatywami  przy
            szkolnej  klinice.  Wśród  uczniów,  którzy  podejmowali  aktywność
            seksualną w ciągu ostatnich 3 miesięcy, odsetek tych, którzy uży-
            wali prezerwatywy podczas ostatniego współżycia spadł z 57 do
            51%, podczas gdy w ogólnonarodowym badaniu wzrósł z 53 do
            56%. W podsumowaniu badacze stwierdzili, iż udostępnienie pre-
            zerwatyw  uczniom  sprawiło,  że  pobrali  oni  relatywnie  dużą  ich
            ilość, natomiast nie zwiększyło częstości ich stosowania. Program
            udostępniający prezerwatywy nie zmienił wskaźników aktywności
            seksualnej uczniów w Seattle w porównaniu z ogólnonarodowymi
            wynikami badań.
            (D. Kirby, N. D. Brener, N. L. Brown et al., The Impact of Condom Distribution in Se-
            attle Schools on Sexual Behavior and Condom Use, w: „American Journal of Public
            Health”, Vol. 89, nr 2, 1999, s. 182–187)
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146