Page 141 - Ekologia prokreacji 2018
P. 141
EDUKA C J A SEK SU ALNA I JEJ SK UTE CZNOŚĆ 141
heteroseksualne (odpowiednio 58% i 33%). Podsumowując wyniki
badań ich autorzy stwierdzili, że brak dowodów na to, iż zastoso-
wane działania edukacyjne okazały się skuteczne dla opóźniania
doświadczeń heteroseksualnych, bądź dla redukcji ciąż wśród na-
stolatków.
(M. Wiggins, Ch. Bonell, M. Sawtell et al., Health outcomes of youth development
programme in England: prospective matched comparison study, w: „British Medical
Journal”, Vol. 339; b2534, 2009 s. 1–8)
W 10 szkołach w stanie Seattle, w których realizowano program
darmowego udostępniania prezerwatyw, przed jego wdrożeniem
w roku 1993 przebadano 7 179 uczniów, natomiast w 1995 roku
– po zakończeniu programu – 7 893 uczniów. Wyniki badań z Seat-
tle zestawiono z wynikami badania Centrum Zwalczania i Zapobie-
gania Chorobom CDC (Centers for Disease Control and Prevention),
które przeprowadzono w 1993 roku wśród 16 296 uczniów w 155
szkołach, zaś w roku 1995 wśród 10 904 uczniów w 110 szkołach.
Uczniowie w Seattle pobrali średnio 4,6 prezerwatyw w ciągu roku.
W porównaniu z wynikami uzyskanymi w badaniu CDC, odsetek
uczniów w Seattle, którzy kiedykolwiek podejmowali aktywność
seksualną, pozostał stabilny po projekcie, zaś procent doświad-
czonych seksualnie uczniów, którzy w czasie ostatniego stosunku
seksualnego używali prezerwatyw spadł znacząco, zwłaszcza w 5
szkołach, w których wystawiono kosze z prezerwatywami przy
szkolnej klinice. Wśród uczniów, którzy podejmowali aktywność
seksualną w ciągu ostatnich 3 miesięcy, odsetek tych, którzy uży-
wali prezerwatywy podczas ostatniego współżycia spadł z 57 do
51%, podczas gdy w ogólnonarodowym badaniu wzrósł z 53 do
56%. W podsumowaniu badacze stwierdzili, iż udostępnienie pre-
zerwatyw uczniom sprawiło, że pobrali oni relatywnie dużą ich
ilość, natomiast nie zwiększyło częstości ich stosowania. Program
udostępniający prezerwatywy nie zmienił wskaźników aktywności
seksualnej uczniów w Seattle w porównaniu z ogólnonarodowymi
wynikami badań.
(D. Kirby, N. D. Brener, N. L. Brown et al., The Impact of Condom Distribution in Se-
attle Schools on Sexual Behavior and Condom Use, w: „American Journal of Public
Health”, Vol. 89, nr 2, 1999, s. 182–187)