Page 146 - Ekologia prokreacji 2018
P. 146

146   EK OL OGIA  PR OKRE A C JI .  V ADEME CUM


                  seksualnych), a w rezultacie do wzrostu liczby ciąż wśród nastolatek.
                  Odpowiedzią na ten stan rzeczy winna być zmiana podejścia do za-
                  chowań seksualnych, a nie dalsze rozwijanie antykoncepcji awaryjnej.
                  (E.S. Williams, Contraceptive failure may be a major factor in teenage pregnancy,
                  w: „British Medical Journal”, Vol. 311, 23 September 1995, s. 806–807)


                      Główną przyczyną nieplanowa-
                      nych ciąż nastolatek nie jest brak          <<
                      wiedzy o antykoncepcji czy dostęp-
                      ności środków antykoncepcyjnych,
                      lecz zawodność antykoncepcji.



                  D. Paton i S. Girma z Nottingham University Business School prze-
                  prowadzili badania, których celem było sprawdzenie, czy przewi-
                  dziane przez program rządowy darmowe udostępnianie młodzieży
                  pigułek wczesnoporonnych typu „dzień po” wpływa na obniżenie
                  wskaźnika ciąż wśród nieletnich. Badacze stwierdzili, że nie ma do-
                  wodów na to, iż tak ukierunkowany program prowadzi do zmniej-
                  szenia wskaźnika ciąż u nastolatek. Natomiast liczba chorób prze-
                  noszonych  drogą  płciową  po  jego  wprowadzeniu  wzrosła  o  12%
                  wśród nastolatków poniżej 16. roku życia, zaś o 5% wśród nasto-
                  latków poniżej 18. roku życia. Wielka Brytania ma najwyższy w Eu-
                  ropie Zachodniej wskaźnik ciąż wśród nastolatek, zaś liczba przy-
                  padków chorób przenoszonych drogą płciową wśród nastolatków
                  zwiększyła się o 58 % w ciągu 5 lat.

                  (S. Girma, D. Paton, The Impact of Emergency Birth Control on Teen Pregnancy and
                  STIs, w: „Journal of Health Economics”, Vol. 30, nr 2, 2011, s. 373–380)


                  Wnioski wynikające z prowadzonych przez 20 lat w Stanach Zjedno-
                  czonych badań nad zachowaniami seksualnymi młodzieży sprowa-
                  dzają się do stwierdzenia, że programy edukacyjne, które skupiają
                  się na przekazywaniu wiedzy o seksualności zwiększają wprawdzie
                  wiedzę uczniów na ten temat, ale nie mają znaczącego wpływu na
                  ich zachowania seksualne czy antykoncepcyjne. .

                  (D. Kirby, Reflections on Two Decades of Re search on Teen Sexual Behavior and Pre-
                  gnancy, w: „Journal of School Health”, Vol. 3, nr 69, 1999 s. 89–94)
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151