Page 151 - Ekologia prokreacji 2018
P. 151

EDUKA C J A   SEK SU ALNA   I   JEJ   SK UTE CZNOŚĆ  151

                Czy istnieją badania empiryczne dotyczące
                skuteczności programów edukacji seksualnej
                promujących abstynencję?


            Programem  abstynenckim,  którego  skuteczność  określa  redukcja
            stosunków  seksualnych  w  ciągu  ostatniego  miesiąca  wśród  mło-
            dzieży biorącej w nim udział, w porównaniu z grupą kontrolną, jest
            program Sex Can Wait. Program ten składał się z pięciotygodnio-
            wego modułu edukacyjnego obejmującego 23 lekcje w wyższych
            klasach szkoły podstawowej (ang. elementary level) i 24 lekcji na
            poziomie szkoły średniej (ang. middle school, high school). W skład
            treści programowych wchodziły następujące zagadnienia: 1. Pozna-
            nie siebie – samoświadomość, anatomia i fizjologia układu rozrod-
            czego, zmiany związane  z  dojrzewaniem, umiejętności  dotyczące
            wyboru wartości i podejmowania decyzji. 2. Relacje z innymi – roz-
            wój umiejętności komunikacji. 3. Planowanie przyszłości – wyzna-
            czanie celów i planowanie życia.

            (G. Denny, M. Young, S. Rausch, Spear, An Evaluation of An Abstinence Education
            Curriculum Series: Sex Can Wait, w: „American Journal of Health Behavior”, 2002;
            26 (5), s. 366–377)


            Z  badań  nad  skutecznością  programów  abstynenckich,  realizo-
            wanych  w  szkołach  w  Cleveland,  w  których  wzięło  udział  2069
            uczniów, wynika, że po pięciu miesiącach od zakończenia programu
            abstyneckiego For Keeps, prowadzonego przez organizację Opera-
            tion Keep sake, uczniowie biorący w nim udział mieli zarówno mniej
            stosunków seksualnych, jak i partnerów seksualnych.
            (E. A. Borawski, E. S. Trapl, L. D. Lovegreen, et al., Effectiveness of Abstinence-only
            Intervention  in  Middle  School  Teens,  w:  „American  Journal  of  Health  Behavior”,
            Vol. 29, nr 5, 2005, s. 423–434)


            Badaniaprzeprowadzone wśród 1400 młodych kobiet w USA wyka-

            zały, że te z nich, które uczestniczyły w szkole w abstynenckiej edu-
            kacji seksualnej lub edukacji abstynenckiej łączonej z edukacją na
            temat antykoncepcji 1,68 razy rzadziej zachodziły w ciążę niż te, któ-
            re nie brały udziału w takiej edukacji. Ważnym wnioskiem wynikają-
   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156