Page 151 - Ekologia prokreacji 2018
P. 151
EDUKA C J A SEK SU ALNA I JEJ SK UTE CZNOŚĆ 151
Czy istnieją badania empiryczne dotyczące
skuteczności programów edukacji seksualnej
promujących abstynencję?
Programem abstynenckim, którego skuteczność określa redukcja
stosunków seksualnych w ciągu ostatniego miesiąca wśród mło-
dzieży biorącej w nim udział, w porównaniu z grupą kontrolną, jest
program Sex Can Wait. Program ten składał się z pięciotygodnio-
wego modułu edukacyjnego obejmującego 23 lekcje w wyższych
klasach szkoły podstawowej (ang. elementary level) i 24 lekcji na
poziomie szkoły średniej (ang. middle school, high school). W skład
treści programowych wchodziły następujące zagadnienia: 1. Pozna-
nie siebie – samoświadomość, anatomia i fizjologia układu rozrod-
czego, zmiany związane z dojrzewaniem, umiejętności dotyczące
wyboru wartości i podejmowania decyzji. 2. Relacje z innymi – roz-
wój umiejętności komunikacji. 3. Planowanie przyszłości – wyzna-
czanie celów i planowanie życia.
(G. Denny, M. Young, S. Rausch, Spear, An Evaluation of An Abstinence Education
Curriculum Series: Sex Can Wait, w: „American Journal of Health Behavior”, 2002;
26 (5), s. 366–377)
Z badań nad skutecznością programów abstynenckich, realizo-
wanych w szkołach w Cleveland, w których wzięło udział 2069
uczniów, wynika, że po pięciu miesiącach od zakończenia programu
abstyneckiego For Keeps, prowadzonego przez organizację Opera-
tion Keep sake, uczniowie biorący w nim udział mieli zarówno mniej
stosunków seksualnych, jak i partnerów seksualnych.
(E. A. Borawski, E. S. Trapl, L. D. Lovegreen, et al., Effectiveness of Abstinence-only
Intervention in Middle School Teens, w: „American Journal of Health Behavior”,
Vol. 29, nr 5, 2005, s. 423–434)
Badaniaprzeprowadzone wśród 1400 młodych kobiet w USA wyka-
zały, że te z nich, które uczestniczyły w szkole w abstynenckiej edu-
kacji seksualnej lub edukacji abstynenckiej łączonej z edukacją na
temat antykoncepcji 1,68 razy rzadziej zachodziły w ciążę niż te, któ-
re nie brały udziału w takiej edukacji. Ważnym wnioskiem wynikają-