Page 153 - Ekologia prokreacji 2018
P. 153

EDUKA C J A   SEK SU ALNA   I   JEJ   SK UTE CZNOŚĆ  153

            częściej  wstrzymują  się  od  aktywności  seksualnej  w  porównaniu
            z tymi uczniami, którzy w programie nie uczestniczą.

            (R. Lerner, Can Abstinence Work? An Analysis of the Best Friends Program, w: „Ado-
            lescent and Family Health”, Vol. 3, nr 4, 2005, s. 1–5)


            Rezultaty  badania,  przeprowadzonego  wśród  662  afroamerykań-
            skich uczniów z czterech szkół publicznych w północno-wschodniej
            części USA, potwierdzają pozytywny wpływ programu edukacyjne-
            go promującego przedmałżeńską abstynencję seksualną na zacho-
            wania badanych w tej dziedzinie, analizowane po upływie 3, 6, 12,
            18 i 24 miesięcy od jego zakończenia. W każdym z tych momen-
            tów odsetek uczniów biorących udział w programie abstynenckim,
            którzy  podjęli  aktywność  seksualną,  był  niższy  niż  uczestników
            programu promującego tzw. bezpieczny seks (ang. safe sex model)
            i programu łączącego elementy obu wcześniej wymienionych (ang.
            comprehensive model) Przykładowo: po upływie 6 miesięcy wyno-
            sił on: wśród uczestników edukacji abstynenckiej – 8,7%, edukacji
            promującej  bezpieczny  seks  -23,9%  i  edukacji  łączącej  elementy
            obu wspomnianych podejść- 13,5%, a po upływie 24 miesięcy – od-
            powiednio: 32,6%, 51,8% oraz 41,2%.
            (J. B. Jemmott, L.S. Jemmott, G.T. Fong, Efficacy of a Theory-Based Abstinence-On-
            ly Intervention Over 24 Months. A Randomized Controlled Trial With Young Adole-
            scents, w: „Archives of Pediatrics & Adolescents Medicine”, Vol. 164 , nr 2, 2010,
            s. 152-159)


            Potwierdzenie  pozytywnego  wpływu  edukacji  abstynenckiej  na
            zachowania młodzieży w sferze seksualnej przynoszą także wyniki
            analizy przeprowadzonej przez Christinę C. Kim i Roberta Rectora
            z „The Heritage Foundation”. Dokonali oni przeglądu 21 raportów
            z badań, poświęconych ocenie efektów realizowanych w szkołach
            amerykańskich programów edukacyjnych, promujących przedmał-
            żeńską abstynencję seksualną. Wyniki zawarte w 16 z tych rapor-
            tów wskazują, że uczestnicy programów abstynenckich podejmo-
            wali aktywność seksualną później niż młodzież niebiorąca w nich
            udziału.

            (Ch.C. Kim, R. Rector, Abstinence Education: Assessing the Evidence, w: „Backgroun-
            der” nr 2126, 2008, s. 1-22)
   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158