Page 153 - Ekologia prokreacji 2018
P. 153
EDUKA C J A SEK SU ALNA I JEJ SK UTE CZNOŚĆ 153
częściej wstrzymują się od aktywności seksualnej w porównaniu
z tymi uczniami, którzy w programie nie uczestniczą.
(R. Lerner, Can Abstinence Work? An Analysis of the Best Friends Program, w: „Ado-
lescent and Family Health”, Vol. 3, nr 4, 2005, s. 1–5)
Rezultaty badania, przeprowadzonego wśród 662 afroamerykań-
skich uczniów z czterech szkół publicznych w północno-wschodniej
części USA, potwierdzają pozytywny wpływ programu edukacyjne-
go promującego przedmałżeńską abstynencję seksualną na zacho-
wania badanych w tej dziedzinie, analizowane po upływie 3, 6, 12,
18 i 24 miesięcy od jego zakończenia. W każdym z tych momen-
tów odsetek uczniów biorących udział w programie abstynenckim,
którzy podjęli aktywność seksualną, był niższy niż uczestników
programu promującego tzw. bezpieczny seks (ang. safe sex model)
i programu łączącego elementy obu wcześniej wymienionych (ang.
comprehensive model) Przykładowo: po upływie 6 miesięcy wyno-
sił on: wśród uczestników edukacji abstynenckiej – 8,7%, edukacji
promującej bezpieczny seks -23,9% i edukacji łączącej elementy
obu wspomnianych podejść- 13,5%, a po upływie 24 miesięcy – od-
powiednio: 32,6%, 51,8% oraz 41,2%.
(J. B. Jemmott, L.S. Jemmott, G.T. Fong, Efficacy of a Theory-Based Abstinence-On-
ly Intervention Over 24 Months. A Randomized Controlled Trial With Young Adole-
scents, w: „Archives of Pediatrics & Adolescents Medicine”, Vol. 164 , nr 2, 2010,
s. 152-159)
Potwierdzenie pozytywnego wpływu edukacji abstynenckiej na
zachowania młodzieży w sferze seksualnej przynoszą także wyniki
analizy przeprowadzonej przez Christinę C. Kim i Roberta Rectora
z „The Heritage Foundation”. Dokonali oni przeglądu 21 raportów
z badań, poświęconych ocenie efektów realizowanych w szkołach
amerykańskich programów edukacyjnych, promujących przedmał-
żeńską abstynencję seksualną. Wyniki zawarte w 16 z tych rapor-
tów wskazują, że uczestnicy programów abstynenckich podejmo-
wali aktywność seksualną później niż młodzież niebiorąca w nich
udziału.
(Ch.C. Kim, R. Rector, Abstinence Education: Assessing the Evidence, w: „Backgroun-
der” nr 2126, 2008, s. 1-22)