Page 135 - Ekologia prokreacji 2018
P. 135

PREWENC J A  HIV / AIDS  135

            osób po inicjacji seksualnej w grupie uczestniczącej w programie wy-
            nosiła 78,6% w porównaniu z 85,2% w grupie kontrolnej). Studenci
            aktywni seksualnie uczestniczący w programie mieli znacząco mniej
            partnerów  seksualnych  niż  członkowie  grupy  kontrolnej  (w  ciągu
            roku średnio 1,4 w porównaniu z 2,2 w grupie kontrolnej). Gdy po-
            równano wyniki ankiet otrzymanych od studentów uczestniczących
            w badaniu oraz od członków grupy kontrolnej, zaobserwowano róż-
            nicę  w  odpowiedzi  na  pytanie:  „Czy  zmieniłeś  swoje  zachowania
            seksualne od momentu, gdy dowiedziałeś się o HIV/AIDS?”. Odpo-
            wiedzi: „Nie musiałem zmieniać (zachowuję abstynencję)” udzieliło
            50,6% uczestników programu i 38,4% z grupy kontrolnej. Gdy pytano
            studentów: „Co możesz zrobić, żeby opóźnić rozwój AIDS?”, na ogra-
            niczenie  liczby  partnerów  seksualnych  wskazało  25,1%  studentów
            biorących udział w programie i 17,3% z grupy kontrolnej.

            (P. Terry, M. Mhloyi, T. Masvaure, S. Adlis, An examination of knowledge, attitudes
            and practices related to HIV/AIDS prevention in Zimbabwe an university students:
            Comparing intervention program participans and non-participants, w: „Internatio-
            nal Journal of Infectious Diseases”, Vol. 10, 2006, s. 38–46)


            Podkreślanie pozytywnej roli abstynencji seksualnej jako czynnika
            zapobiegającego infekcji HIV wywiera pozytywny wpływ na zacho-
            wania seksualne młodzieży – taki wniosek wypływa z badań przepro-
            wadzonych w 2003 roku w Kenii. Objęto nimi 8183 uczniów i uczen-
            nic w wieku 11-17 ze 160 szkół w prowincji Nyanza. Stwierdzono,
            że wśród badanych, którym przekazywano w szkole informację, iż
            abstynencja seksualna jest podstawowym sposobem uniknięcia za-
            rażenia wirusem HIV, ryzyko wczesnej inicjacji seksualnej było niż-
            sze niż wśród tych, którzy takiej informacji w trakcie nauczania nie
            otrzymali. Niższy poziom ryzyka wczesnej inicjacji wystąpił w grupie
            chłopców w porównaniu z grupą dziewcząt  (wartość współczynnika
            ryzyka wyniosła odpowiednio 0.85 i 0.90)
            (E. Y.  Tenkorang, E. Maticka-Tyndale, Individual- and Community-Level Influences
            on the Timing of Sexual Debut Among Youth in Nyanza, Kenya, w: „International
            Perspectives on Sexual and Reproductive Health”, Vol. 40, nr 2, 2014, s.68-78)


            W latach 1998–2000 przeprowadzono badanie wśród 1 172 nasto-
            latków zamieszkujących 15 osiedli w pięciu amerykańskich miastach.
            Młodzież pochodziła z rodzin o niskim statusie ekonomicznym. Ba-
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140