Presja seksualna grup rówieśniczych, kompleks dziewictwa i okaleczenia – to tylko niektóre tematy, poruszone w czasie konferencji dla rodziców i pedagogów Nastolatki 2.0. Sekspresja, zorganizowanej 23 kwietnia w Krakowie.
Krótki reportaż z konferencji można obejrzeć tutaj:
Konferencja Sekspresja to druga odsłona projektu Nastolatki 2.0. Pierwsze spotkanie z tego cyklu odbyło się w kwietniu ub.r. Na konferencję Nastolatki 2.0. Sekspresja organizatorzy zaprosili rodziców, wychowawców, pedagogów, nauczycieli, katechetów i wszystkich, którym leży na sercu dobro młodzieży. Organizatorami Sekspresji są redaktorzy dwutygodnika „Droga”, tygodnika „Niedziela”, miesięcznika „Wychowawca” oraz Polskie Stowarzyszenie Obrońców Życia Człowieka. Patronat honorowy nad wydarzeniem sprawuje Ministerstwo Edukacji Narodowej. Patronami medialnymi są portale Deon.pl i Franciszkańska 3, redakcja „Don Bosco”, rozgłośnie radiowe Profeto oraz Nowohuckie.pl i program „Wiara i życie” TVP 3 Kraków. Partnerami są Małopolskie Centrum Psychoterapii Klinika Małżeńska oraz Towarzystwo Biznesowe Krakowskie.
Kluczowe wątki zaprezentowane w poszczególnych wstąpieniach konferencji:
Ewa Stańczak-Maryniak, terapeutka: „Świat jako wielka impreza. Jesteś sexy, dostajesz zaproszenie”: Omawiając problem presji rówieśniczej na nastolatków, terapeutka podkreśliła, kluczowy jest tu wpływ relacji rodzic-dziecko i relacji rodziców między sobą. Gdy rodzina jest spójna (o ciepłej emocjonalności, o jasnym przepływie komunikacji), wtedy samoocena dziecka jest wysoka i podatność na presję rówieśniczą jest mniejsza. Mimo to nastolatkowie są podatni na presję seksualną. Jako rodzice i wychowawcy musimy starać się unieść te emocje młodzieży, które są czasem trudne. Oferować nastolatkom: więź, zainteresowanie nauką, podsuwać grupy religijne i wartościowe grupy rówieśnicze, pasje, sport. Co pomaga dziecku w odrzucaniu presji? Wysoka samoocena, umiejętność odmowy, znajomość swoich słabych i mocnych stron, otrzymanie zezwolenia na popełnianie błędów i uczenia się na nich. Rodzic wspierający to rodzic zainteresowany życiem szkolnym, rodzic będący w kontakcie. Rodzic uczący dzieci mediów społecznościowych i ogólnie internetu. Kluczowa jest rozmowa o potrzebach dziecka i o tym, co się dzieje w jego życiu. Równie ważne są: umiejętność rodziców do przyznania się do błędu, pozytywne wzmocnienie (chwalenie zamiast nacisku na krytykę). Kształtowanie więzi prowadzi do wyższej samooceny dziecka.
dr hab. Piotr Nowakowski, prof. KUL: „Popatrz, jak to robią w filmie! Fikcja a rzeczywistość”: Naukowiec wskazał, że pornografia w mediach zaczyna się od kiosku ruchu, ale głównym problemem jest internet. Seksualność separuje się w niej od płodności, a małżeństwo od wierności. Filmy, teledyski, popkultura to rozrywka, a nie przewodnik po życiu – z tego zdają sobie sprawę osoby dojrzałe, niektóre nastolatki mają jednak z tym problem. Pornografia to zmasowana, zmutowana rzeczywistość. Trzeba umieć rozróżniać te dwie rzeczywistości: realną i wirtualną. Młody widz może mieć nierealne oczekiwania wobec seksu po tym, co widzi na ekranie i np. mylić pożądanie z miłością.
Agnieszka Boisse, terapeutka: „Tatuaże, blizny, okaleczenia. Im brzydziej, tym ładniej”: Psycholożka podkreśliła, że autoagresja to wyraz cierpienia, z intencją zrobienia sobie krzywdy czy to fizycznie czy psychicznie. Są też pośrednie, subtelne formy autoagresji: zaniedbanie siebie, zaburzenia odżywiania. Wszystkie te zachowania mogą być uzależnieniami jako formy regulowania napięcia i zastąpienia bólu psychicznego bólem fizycznym. Dojrzewanie to okres wielu napięć, z których młodzi sobie nie zdają sprawy. Ale też okres, w którym rozmowa może wiele pomóc. Rodzic może być pomocny: nastawiać się na rozmowę z dzieckiem, unikać przestraszenia się, zawstydzania, oceniania takich zachowań.
Marta Prucnal-Wójcik, prawnik, „Zachowania seksualne w szkole. Pomoc dla nauczyciela”: Prelegentka wskazała podstawy prawne, na podstawie których można reagować na zachowania ucznia w szkole/internacie, które nauczyciel uzna za nieodpowiednie. Zaproponowała też metody radzenia sobie z podobnymi sytuacjami, które mogą być trudne dla nauczyciela.
Kamil Gałuszka duszpasterz młodzieży, „Zdrowe ciało, zdrowe emocje”: Na podstawie swoich doświadczeń w pracy w gimnazjum ksiądz podzielił się spostrzeżeniami, jak wskazywać młodym ludziom sposoby radzenia sobie z rozładowaniem napięcia seksualnego, prezentując zalety zdrowego trybu życia. Wskazał na przemiany kulturowe, utrudniające zdrowe przeżywanie sportu czy optymalne korzystanie z czasu wolnego. Przedstawił metody satysfakcjonującego przeżywania odpoczynku. W holistycznym ujęciu rozwoju młodego człowieka poruszył także tematykę emocji i modlitwy. Podkreślił rolę wspólnot wiary, w których młodzież mogłaby dzielić się problemami w dziedzinie seksualności.
Szersze omówienie konferencji oraz pełne wystąpienia będą opublikowane w czerwcowym numerze Miesięcznika „Wychowawca”.
Dziękujemy licznie przybyłym Uczestnikom, Prelegentom oraz Sponsorom i zapraszamy na kolejną konferencję za rok!
Organizatorzy
fot. Joanna Banasik