Page 24 - Ekologia prokreacji 2018
P. 24
24 EK OL OGIA PR OKRE A C JI . V ADEME CUM
„pierwsze ruchy” dziecka. Dziecko czasem śpi głęboko, drzemie,
czasem czuwa spokojne lub też jest bardzo ruchliwe, np. przeciąga
się, obraca, kopie, ma czkawkę. Jego ruchliwość zależy od odzie-
dziczonego temperamentu oraz trybu życia matki. Zwykle rozpo-
czyna aktywność, gdy matka odpoczywa, a ogranicza ruchy, gdy to
matka jest aktywna. Dziecko ćwiczy ruchy ssące warg, reaguje na
smak wód płodowych, połykając ich więcej, gdy stają się słodsze,
a zaprzestając picia, gdy są gorzkie, kwaśne lub słone. Wrażliwość
dotykowa pozwala mu odczuć świat wewnątrzmaciczny „na wła-
snej skórze”. Dotyka siebie, pępowiny, łożyska, ścian macicy. Silne
bodźce, zmieniające warunki w łonie wywołują dyskomfort, które-
mu dziecko stara się aktywnie przeciwstawić. W tym okresie życia
można uspokajać dziecko przemawiając do niego czule, słuchając
muzyki lub śpiewając coś miłego, czytając to, co wprawia matkę
w dobry nastrój.
SZÓSTY MIESIĄC
Proporcje ciała dziecka stają się podobne do tych, jakie będą przy
urodzeniu. Osiąga ono 25–30 cm wzrostu i waży już 50–70 dkg. Skóra
jest obficie pokryta mazią płodową. Wytwarzają się wiązadła stawo-
we, kostnieje szkielet. Płuca zaczynają wytwarzać surfaktant, który
pomoże im po urodzeniu w rozprężaniu się i nabieraniu powietrza,
dlatego w następnym miesiącu wzrastają szanse na przeżycie dziec-
ka, jeżeli urodziło się za wcześnie. Dziecko magazynuje już produk-
ty potrzebne po urodzeniu, np. wapń, żelazo, białka. Zakończyło się
powstawanie komórek nerwowych, natomiast intensywnie zwiększa
się liczba połączeń między nimi, np. w mózgu na obszarze wielko-
ści łebka od szpilki mieści się około 70 tysięcy komórek, a pomiędzy
nimi w 24. tygodniu życia istnieje już 124 miliony połączeń. W czasie
snu pojawia się u dziecka tzw. faza REM, tzn. szybkich ruchów gałek
ocznych (marzeń sennych), w czasie której następuje dojrzewanie
mózgu (porządkowanie wrażeń i odczuć, ich selekcjonowanie i za-
pamiętywanie). Dziecko ćwiczy ruchy ssące warg. Uczy się od mat-
ki rytmu naprzemiennej aktywności. Dalszy rozwój dziecka polegać
będzie na doskonaleniu pracy wszystkich działających już narządów
i układów, nabieraniu wagi i zwiększaniu wzrostu.