Page 24 - Ekologia prokreacji 2018
P. 24

24   EK OL OGIA  PR OKRE A C JI .  V ADEME CUM


                  „pierwsze  ruchy”  dziecka.  Dziecko  czasem  śpi  głęboko,  drzemie,
                  czasem czuwa spokojne lub też jest bardzo ruchliwe, np. przeciąga
                  się, obraca, kopie, ma czkawkę. Jego ruchliwość zależy od odzie-
                  dziczonego temperamentu oraz trybu życia matki. Zwykle rozpo-
                  czyna aktywność, gdy matka odpoczywa, a ogranicza ruchy, gdy to
                  matka jest aktywna. Dziecko ćwiczy ruchy ssące warg, reaguje na
                  smak wód płodowych, połykając ich więcej, gdy stają się słodsze,
                  a zaprzestając picia, gdy są gorzkie, kwaśne lub słone. Wrażliwość
                  dotykowa pozwala mu odczuć świat wewnątrzmaciczny „na wła-
                  snej skórze”. Dotyka siebie, pępowiny, łożyska, ścian macicy.  Silne
                  bodźce, zmieniające warunki w łonie wywołują dyskomfort, które-
                  mu dziecko stara się aktywnie przeciwstawić. W tym okresie życia
                  można uspokajać dziecko przemawiając do niego czule, słuchając
                  muzyki lub śpiewając coś miłego, czytając to, co wprawia matkę
                  w dobry nastrój.


                                      SZÓSTY MIESIĄC

                  Proporcje ciała dziecka stają się podobne do tych, jakie będą przy
                  urodzeniu. Osiąga ono 25–30 cm wzrostu i waży już 50–70 dkg. Skóra
                  jest obficie pokryta mazią płodową. Wytwarzają się wiązadła stawo-
                  we, kostnieje szkielet. Płuca zaczynają wytwarzać surfaktant, który
                  pomoże im po urodzeniu w rozprężaniu się i nabieraniu powietrza,
                  dlatego w następnym miesiącu wzrastają szanse na przeżycie dziec-
                  ka, jeżeli urodziło się za wcześnie. Dziecko magazynuje już produk-
                  ty potrzebne po urodzeniu, np. wapń, żelazo, białka. Zakończyło się
                  powstawanie komórek nerwowych, natomiast intensywnie zwiększa
                  się liczba połączeń między nimi, np. w mózgu na obszarze wielko-
                  ści łebka od szpilki mieści się około 70 tysięcy komórek, a pomiędzy
                  nimi w 24. tygodniu życia istnieje już 124 miliony połączeń. W czasie
                  snu pojawia się u dziecka tzw. faza REM, tzn. szybkich ruchów gałek
                  ocznych (marzeń sennych), w  czasie której następuje dojrzewanie
                  mózgu (porządkowanie wrażeń i odczuć, ich selekcjonowanie i za-
                  pamiętywanie). Dziecko ćwiczy ruchy ssące warg. Uczy się od mat-
                  ki rytmu naprzemiennej aktywności. Dalszy rozwój dziecka polegać
                  będzie na doskonaleniu pracy wszystkich działających już narządów
                  i układów, nabieraniu wagi i zwiększaniu wzrostu.
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29