Page 26 - Ekologia prokreacji 2018
P. 26
26 EK OL OGIA PR OKRE A C JI . V ADEME CUM
wokół ciała w okresie płodowym odzwierciedla się także w relaksie,
jaki daje odpoczynek w dużym i miękkim fotelu. Dochodzi do tego
jeszcze pamięć środowiska wodnego, wyrażająca się ulubionym
przez wielu odpoczynkiem w wannie wypełnionej ciepłą wodą”.
(A. Malarewicz (red.), Położnictwo. Podstawy opieki położniczej. Podręcznik
dla studentów licencjackich i magisterskich kierunków położnictwa i gine-
kologii, Wydawnictwo Uniwersytetu HumanistycznoPrzyrodniczego Jana
Kochanowskiego, Kielce 2009, s. 78)
„W (...) badaniach przeprowadzonych przez Emmę Werner
na Hawajach (1986) odkryto, że należące do klasy średniej
kobiety, które miały negatywny stosunek do własnej cią-
ży lub które doznały w czasie jej trwania jakiegoś urazu,
częściej doświadczały komplikacji podczas porodu, a ich
dzieci częściej rodziły się z niedowagą niż to było u matek
nieodczuwających tak wysokiego poziomu stresu lub lęku.
Wśród kobiet ubogich, z których większość żyje w stanie
chronicznego stresu i dezorganizacji, podobna sytuacja nie
prowadzi do analogicznych skutków”.
(H. Bee, D. Boyd, Psychologia rozwoju człowieka, Zysk i Spółka, Poznań
2007, s. 91)
Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu w Ma-
astricht wśród 93 kobiet w ciąży wykazały, że dzieci w 30. tygodniu
od poczęcia mają wykształcone możliwości pamięci krótkotermi-
nowej. Badaniu poddano dzieci w wieku 30, 32, 34 i 36 tygodni.
Badanie powtórzono w 38. tygodniu od poczęcia. Polegało ono na
poddawaniu dzieci wibroakustycznej stymulacji, powtarzanej co
30 sekund do momentu, w którym pojawił się „nawyk” i dzieci nie
reagowały już na stymulację, ewidentnie traktując dźwięk jako bez-
pieczny. Badacze stwierdzili, że płody posiadają pamięć krótkoter-
minową (dziesięciominutową) przynajmniej od 30. tygodnia wieku
ciążowego, a 34. tygodniowy płód jest w stanie przechowywać in-
formacje i odzyskać je w cztery tygodnie później
(C. E. H. Dirix, J. G. Nijhuis, H. W. Jongsma, G. Hornstra, Aspects of Fetal Learning and
Memory, w: „Child Development”, July/August 2009, Vol. 80, nr 4, s. 1251–1258)