Page 26 - Ekologia prokreacji 2018
P. 26

26   EK OL OGIA  PR OKRE A C JI .  V ADEME CUM


                  wokół ciała w okresie płodowym odzwierciedla się także w relaksie,
                  jaki daje odpoczynek w dużym i miękkim fotelu. Dochodzi do tego
                  jeszcze  pamięć  środowiska  wodnego,  wyrażająca  się  ulubionym
                  przez wielu odpoczynkiem w wannie wypełnionej ciepłą wodą”.

                        (A. Malarewicz (red.), Położnictwo. Podstawy opieki położniczej. Podręcznik
                        dla studentów licencjackich i magisterskich kierunków położnictwa i gine-
                        kologii,  Wydawnictwo  Uniwersytetu  Humanistyczno­Przyrodniczego  Jana
                        Kochanowskiego, Kielce 2009, s. 78)


                        „W (...) badaniach przeprowadzonych przez Emmę Werner
                        na Hawajach (1986) odkryto, że należące do klasy średniej
                        kobiety, które miały negatywny stosunek do własnej cią-
                        ży lub które doznały w czasie jej trwania jakiegoś urazu,
                        częściej  doświadczały  komplikacji  podczas  porodu,  a  ich
                        dzieci częściej rodziły się z niedowagą niż to było u matek
                        nieodczuwających tak wysokiego poziomu stresu lub lęku.
                        Wśród kobiet ubogich, z których większość żyje w stanie
                        chronicznego stresu i dezorganizacji, podobna sytuacja nie
                        prowadzi do analogicznych skutków”.
                        (H.  Bee,  D.  Boyd,  Psychologia  rozwoju  człowieka,  Zysk  i  Spółka,  Poznań
                        2007, s. 91)





                  Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu w Ma-
                  astricht wśród 93 kobiet w ciąży wykazały, że dzieci w 30. tygodniu
                  od  poczęcia  mają  wykształcone  możliwości  pamięci  krótkotermi-
                  nowej. Badaniu poddano dzieci w wieku 30, 32, 34 i 36 tygodni.
                  Badanie powtórzono w 38. tygodniu od poczęcia. Polegało ono na
                  poddawaniu  dzieci  wibroakustycznej  stymulacji,  powtarzanej  co
                  30 sekund do momentu, w którym pojawił się „nawyk” i dzieci nie
                  reagowały już na stymulację, ewidentnie traktując dźwięk jako bez-
                  pieczny. Badacze stwierdzili, że płody posiadają pamięć krótkoter-
                  minową (dziesięciominutową) przynajmniej od 30. tygodnia wieku
                  ciążowego, a 34. tygodniowy płód jest w stanie przechowywać in-
                  formacje i odzyskać je w cztery tygodnie później
                  (C. E. H. Dirix, J. G. Nijhuis, H. W. Jongsma, G. Hornstra, Aspects of Fetal Learning and
                  Memory, w: „Child Development”, July/August 2009, Vol. 80, nr 4, s. 1251–1258)
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31