Page 27 - Ekologia prokreacji 2018
P. 27

DZIEWIĘĆ PIERWSZYCH MIESIĘCY ŻYCIA CZŁOWIEKA  27

            Naukowcy z Wydziału Neuropsychologii paryskiego Uniwersytetu
            Kartezjusza zaobserwowali, że miesięczne niemowlę pamięta mu-
            zykę, której słuchało w okresie prenatalnym (w trzecim trymestrze).
            Badaniom poddano 25 kobiet w ciąży, z tylu też kobiet składała się
            grupa kontrolna. Kobietom w ciąży puszczano dwa razy dziennie
            muzykę graną na pianinie. Po narodzinach dzieci obserwowano ich
            reakcję na tę samą melodię oraz reakcję dzieci z grupy kontrolnej.
            U wszystkich niemowląt poddanych eksperymentowi stwierdzono
            zmiany w rytmie bicia serca, wskazujące na to, że pamiętają muzy-
            kę słuchaną przed narodzeniem.

            (C. Granier­Deferre et al., A Melodic Contour Repeatedly Experienced by Human Ne-
            ar-Term Fetuses Elicits a Profound Cardiac Reaction One Month after Birth, PLoS
            One. 2011 February 23; 6(2): e17304)


                  „Warunki, w których żyje płód, można porównać do wa-
                  runków na dużych wysokościach. U dorosłego człowieka
                  nasycenie tlenem krwi wynosi 95%, natomiast w żyle pę-
                  powinowej płodu (krew utlenowana, płynąca z łożyska do
                  płodu)  zaledwie  50-60%  (a  więc  płód  żyje  w  atmosferze
                  Mont Everest)”.
                  (A. Malarewicz (red.), Położnictwo. Podstawy opieki położniczej. Podręcznik
                  dla studentów licencjackich i magisterskich kierunków położnictwa i gine-
                  kologii,  Wydawnictwo  Uniwersytetu  Humanistyczno­Przyrodniczego  Jana
                  Kochanowskiego, Kielce 2009, s. 73)




            Naukowcy z Francji opublikowali w czasopiśmie „Proceedings of
            the National Academy of Sciences” wyniki badania dotyczącego
            możliwości słuchowych dzieci przed narodzeniem. Napisali m.in.:
            „Ontogenia  funkcji  językowych  ludzkiego  mózgu  jest  wciąż  nie-
            uchwytna. Choć opisano już niektóre możliwości słuchowe istnie-
            jące przed urodzeniem, sam fakt i sposób, w jaki tak nierozwinięta
            kora mózgowa mogłaby przetwarzać mowę, pozostają niewyjaśnio-
            ne. W tym badaniu użyliśmy funkcjonalnego obrazowania optycz-
            nego w celu oceny reakcji mózgu na sylaby w najmłodszym wieku,
            w którym możliwy jest u ludzi zapis reakcji korowych na bodźce
            zewnętrzne (28–32 tydzień ciąży). W tym okresie kora mózgowa
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32