Page 28 - Ekologia prokreacji 2018
P. 28
28 EK OL OGIA PR OKRE A C JI . V ADEME CUM
nie wytworzyła jeszcze w pełni struktury warstwowej. Wiele neu-
ronów wciąż znajduje się w warstwie podpłytkowej i zdąża dopiero
ku swemu miejscu przeznaczenia. Pomimo to zaobserwowaliśmy
kilka zbieżności z siecią językową dorosłych. Po pierwsze, podczas
gdy sylaby wywoływały intensywniejsze reakcje prawej półkuli,
tylna część płata skroniowego nie zachowywała się zgodnie z tą
zasadą, wykazując w lewej półkuli szybsze i bardziej długotrwałe
reakcje niż w półkuli prawej. Po drugie, reakcje związane ze zmianą
fonemów (ba/ga) oraz zmianą głosu (męski/kobiecy) były zauwa-
żane już u najmłodszych badanych (29. tydzień ciąży) i ujawniały
się w dolnej części płatu czołowego. Po trzecie, choć oba rodzaje
zmian wywoływały reakcje w prawym płacie czołowym, lewy płat
czołowy wykazywał reakcję jedynie na zmianę fonemu. Przedsta-
wione wyniki obrazują złożoną strukturę ośrodka Broki (obszar
w mózgu odpowiedzialny za generowanie mowy – przyp. red.)
od samego początku tworzenia się obiegu korowego, już na trzy
miesiące przed wyznaczonym terminem porodu. Podkreślają one
wpływ czynników wrodzonych na rejony związane z przetwarza-
niem języka i komunikacją społeczną ludzi”.
(M. Mahmoudzadeh, G. DehaeneLambertz, M. Fournier et al., Syllabic discrimination
in premature human infants prior to complete formation of cortical layers, w: „Pro-
ceedings of the National Academy of Sciences”, Vol. 110, nr 12, 2013, s. 48464851)
„Dziecko odczuwa również ból. Stwierdzono, że może ono
cierpieć na niedotlenieniowy ból głowy, jeśli matka pali
papierosy”.
(A. Malarewicz (red.), Położnictwo. Podstawy opieki położniczej. Podręcznik
dla studentów licencjackich i magisterskich kierunków położnictwa i gine-
kologii, Wydawnictwo Uniwersytetu HumanistycznoPrzyrodniczego Jana
Kochanowskiego, Kielce 2009, s. 78)
W artykule opublikowanym w „Proceedings of the National Aca-
demy of Sciences” badacze przedstawili wyniki badań dotyczących
uczenia się przez ludzkie płody bodźców dźwiękowych podobnych
do mowy. W podsumowaniu badań stwierdzili: „Uczenie się, pod-
stawa adaptacyjnego i inteligentnego zachowania, opiera się na