Page 29 - Ekologia prokreacji 2018
P. 29
DZIEWIĘĆ PIERWSZYCH MIESIĘCY ŻYCIA CZŁOWIEKA 29
plastycznych zmianach skupisk neuronów, widocznych dzięki mo-
dulacji reakcji elektrycznych mózgu. We wczesnym dzieciństwie
uczenie się oparte na bodźcach dźwiękowych wpływa na tworzenie
się i wzmacnianie długotrwałych ścieżek pamięci, co z kolei popra-
wia umiejętności rozróżniania, w szczególności te niezbędne do
postrzegania i zrozumienia języka. Choć dotychczasowe obserwa-
cje behawioralne wykazują, że noworodki reagują na dźwięki obce
w inny sposób niż na dźwięki, na które były wystawione podczas
ciąży, podstawa neuronalna uczenia się płodów pozostaje wciąż
niezbadana. W artykule przedstawiamy bezpośrednie neuronalne
zależności związane z uczeniem się przez ludzkie płody bodźców
dźwiękowych podobnych do mowy. Płody, które w czasie ciąży sły-
szały różne słowa, wykazywały po urodzeniu wzmożoną aktywność
mózgu po usłyszeniu zmiany tonu charakterystycznego dla tych
wyrazów (wyniki są rozbieżne), w przeciwieństwie do niemowląt
nie wystawianych na te bodźce dźwiękowe podczas ciąży. Ponadto
istniała wyraźna zależność pomiędzy ilością bodźców dźwiękowych
obecnych podczas ciąży i aktywnością mózgu, przy czym większa
aktywność łączyła się z większą ilością bodźców językowych. Co
więcej, efekt uczenia się rozszerzył się także na inne, podobne
dźwięki mowy, nieuwzględnione w materiale przedstawianym pło-
dom. Uzyskane wyniki wskazują na powiązania neuronalne nasta-
wione na elementy języka usłyszane przed narodzeniem oraz ich
przedstawienie w pamięci”.
(E. Partanen, T. Kujala, R. Näätänen, et al., Learning-induced neural plasticity of spe-
ech processing before birth, „Proceedings of the National Academy of Sciences”,
2013 Sep 10; 110 (37); 1514550)
O jakich umiejętnościach płodu ludzkiego
mówią autorzy badań naukowych? **
W artykule przeglądowym opublikowanym w 2012 roku w czasopi-
śmie „Seminars in Fetal & Neonatal Medicine” przedstawiono wy-
niki badań dotyczących rozwoju płodu ludzkiego. Na ich podstawie
** Informacje i cytaty przedstawione w podrozdziale „O jakich umiejętnościach
płodu...” podano za: A. S. Kadić, M. Predojević, Fetal neurophysiology according to
gestional age, w: „Seminars in Fetal & Neonatal Medicine”, Vol. 17, 2012, s. 256–260