Page 29 - Ekologia prokreacji 2018
P. 29

DZIEWIĘĆ PIERWSZYCH MIESIĘCY ŻYCIA CZŁOWIEKA  29

            plastycznych zmianach skupisk neuronów, widocznych dzięki mo-
            dulacji  reakcji  elektrycznych  mózgu.  We  wczesnym  dzieciństwie
            uczenie się oparte na bodźcach dźwiękowych wpływa na tworzenie
            się i wzmacnianie długotrwałych ścieżek pamięci, co z kolei popra-
            wia  umiejętności  rozróżniania,  w  szczególności  te  niezbędne  do
            postrzegania i zrozumienia języka. Choć dotychczasowe obserwa-
            cje behawioralne wykazują, że noworodki reagują na dźwięki obce
            w inny sposób niż na dźwięki, na które były wystawione podczas
            ciąży,  podstawa  neuronalna  uczenia  się  płodów  pozostaje  wciąż
            niezbadana. W artykule przedstawiamy bezpośrednie neuronalne
            zależności związane z uczeniem się przez ludzkie płody bodźców
            dźwiękowych podobnych do mowy. Płody, które w czasie ciąży sły-
            szały różne słowa, wykazywały po urodzeniu wzmożoną aktywność
            mózgu  po  usłyszeniu  zmiany  tonu  charakterystycznego  dla  tych
            wyrazów (wyniki są rozbieżne), w przeciwieństwie do niemowląt
            nie wystawianych na te bodźce dźwiękowe podczas ciąży. Ponadto
            istniała wyraźna zależność pomiędzy ilością bodźców dźwiękowych
            obecnych podczas ciąży i aktywnością mózgu, przy czym większa
            aktywność  łączyła  się  z  większą  ilością  bodźców  językowych.  Co
            więcej,  efekt  uczenia  się  rozszerzył  się  także  na  inne,  podobne
            dźwięki mowy, nieuwzględnione w materiale przedstawianym pło-
            dom. Uzyskane wyniki wskazują na powiązania neuronalne nasta-
            wione na elementy języka usłyszane przed narodzeniem oraz ich
            przedstawienie w pamięci”.

            (E. Partanen, T. Kujala, R. Näätänen, et al., Learning-induced neural plasticity of spe-
            ech processing before birth, „Proceedings of the National Academy of Sciences”,
            2013 Sep 10; 110 (37); 15145­50)


                O jakich umiejętnościach płodu ludzkiego
                mówią autorzy badań naukowych?         **



            W artykule przeglądowym opublikowanym w 2012 roku w czasopi-
            śmie „Seminars in Fetal & Neonatal Medicine” przedstawiono wy-
            niki badań dotyczących rozwoju płodu ludzkiego. Na ich podstawie
            **  Informacje  i  cytaty  przedstawione  w  podrozdziale  „O  jakich  umiejętnościach
            płodu...” podano za: A. S. Kadić, M. Predojević, Fetal neurophysiology according to
            gestional age, w: „Seminars in Fetal & Neonatal Medicine”, Vol. 17, 2012, s. 256–260
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34