Pomóż bezbronnemu dzisiaj!

KRS: 0000140437

nr konta: 93 1240 4650 1111 0000 5150 8401

Francja zakazała emisji reklamy społecznej z uśmiechniętymi buziami dzieci z zespołem Downa

Francuskie władze uznały, że publikacja uśmiechniętych twarzy dzieci z zespołem Downa jest niewłaściwa, ponieważ „narusza spokój sumienia kobiet, które legalnie dokonały innych osobistych wyborów”.

Film reklamowy przygotowany został specjalnie z okazji Światowego Dnia Zespołu Downa w 2014 r. Święto zostało ustanowiono w 2005 r. z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa.

Reklama była emitowana w kilku kanałach francuskiej telewizji. Spotkała się jednak z protestami. Niektóre z nich przybrały formę skargi do CSA. Wedle prawa francuskiego, reklamy powinny mieć albo charakter komercyjny, ekonomiczny, albo promować interes publiczny. CSA uznał, że pokazywanie szczęśliwych osób z zespołem Downa nie jest reklamą komercyjną (co oczywiste), ani nie jest w uznawanym przez wszystkich interesie publicznym (!!!). Dlatego – wedle CSA – emisja filmu była „niewłaściwa”. Organ ten nie zakazał wprost jego emisji. Zwrócił się jednak do nadawców o kierowanie się powyższym stanowiskiem w przyszłości, co oznacza jednak praktykę cenzorską.

W odpowiedzi na cenzurę we Francji związaną z zakazem publikowania w telewizji spotu pokazującego uśmiechające się dzieci z zespołem Downa, na Twitterze powstał hashtag #uśmiechnijsięFrancjo. Użytkownicy publikują tam zdjęcia, które naprawdę wywołują szczery uśmiech.

 

JB
Źródło: wPolityce.pl, gość.pl

 

Nasze inicjatywy